The Good Life! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ragnar Goossens - WaarBenJij.nu The Good Life! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ragnar Goossens - WaarBenJij.nu

The Good Life!

Blijf op de hoogte en volg Ragnar

10 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste mensen!
Leuk dat jullie weer de tijd nemen om mijn verslag te lezen! Ik ben al aardig gewend hier in Kaapstad! Voor mijn gevoel gaat de tijd hier zo snel, ondanks dat het tempo van het dagelijkse leven in Zuid-Afrika een stukje lager ligt dan in Nederland. Daarom is het ook erg lastig om alles in het kort te vertellen.

Ten opzichte van het vorige verslag, waar ik vertelde over een introductie in het leven van Zuid-Afrika en dan met name over het leven in de townships, heb ik deze de afgelopen weken ook daadwerkelijk bezocht. Bezoeken waar ik echt naar uit keek, om zo het echte Zuid-Afrika te leren kennen. De eerste keer waar ik kwam was Gugulethu, een van de grotere townships uit Kaapstad, op de locatie Mizoli’s. Dit met een hele groep blanke jongeren. Hier wordt ieder weekend op zaterdag en zondag overdag gebraaid (oftewel gebarbecued), gezongen, gedanst, feest gevierd en gedronken. Een mooie ervaring voor de eerste keer naar een township! Het mooiste ervan was, echt iedereen is er welkom en iedereen wordt meegetrokken in de sfeer.

Ook ben ik enkele keren voor mijn werk naar de township Khayelitsha geweest, de grootste van Kaapstad en een stuk beruchter dan Gugulethu. Wij bieden vanuit mijn werkgever MFA(micro franchises) mogelijkheden voor werkelozen vrouwen een bedrijf op te starten en omdat de werkeloosheid daar erg hoog is, is besloten daarnaar toe te gaan. Afgelopen woensdag gingen wij deze deze in Khayelitsha geïnteresseerde vrouwen weven. Iets wat mij als blank persoon toch minder makkelijk afging dan mijn gekleurde collega’s. Achteraf vertelde een collega mij dat als oorzaak deze vrouwen veelal getraumatiseerd zijn voor het leven en daardoor weinig mensen meer vertrouwen en een muur optrekken. Mijn collega die de lokale taal sprak, Xhosa, kon deze vrouwen toch beter op het gemak stellen. Ondanks dat heb ik veel geleerd van deze ervaring! Ook merkte ik dat Afrikanen in de townships soms in de dikste auto’s kunnen rijden, maar in de kleinste hutjes wonen. Dit kan drie oorzaken hebben volgens onze vaste chauffeur(woonachtig in Khayeltisha): ze kunnen niet sparen, het zijn gangsters die misbruik maken van anderen of ze hebben een goede baan en willen niet weg uit Khayelitsha vanwege hun afkomst. Al met al een zeer leerzame ervaring!

Verder bevalt mijn stage zeer goed en biedt ook de uitdaging die sommigen studiegenoten in Kaapstad juist missen. Mijn begeleider verwacht veel van mij, maar ik denk dat dit alleen maar positief is. Ik heb de opdracht gekregen om een zogenaamde Blueprint op te stellen, omdat het bedrijf wil uitbreiden naar Johannesburg. Het volledige bedrijf moet ik in kaart brengen, zodat iemand zonder voorkennis dit in Johannesburg kan gaan toepassen. En om een beeld te geven van de omvang, in 2024 dienen er minimaal 1000 bedrijfjes zijn opgericht, in samenwerking met een landelijk cosmetica bedrijf die meer dan 300 filialen bezit.

Voor de rest heb ik nog van alles meegemaakt goede avondjes stappen, Champions league wedstrijden bekeken in de lokale pub, rugbywedstrijd bezocht van de lokale helden, een aantal keer gaan hiken, gesurft aan de Indische oceaan, Botanical Gardens bezocht en Kaapstad verder verkend. Eigenlijk teveel om op te noemen! Met name het hiken en het surfen laten je pas echt merken dat je in Kaapstad bent en de schoonheid van de stad en haar omgeving! Gisteren zijn we onder andere naar signal hill geweest om daar gezellig met een groep bovenop de heuvel te zitten om zo te kunnen genieten van Cape Town by night!

Bedankt voor het lezen en de update volgt binnenkort!

Groetjessss

Ragnar

P.s. de nieuwe foto’s staan als het goed is onder de oude foto’s! Enjoy!

  • 10 Maart 2015 - 18:10

    Marij:

    Super weer om te lezen.
    Over enkele jaren staat er een: United Raggie Corperation in Johannesburg.
    Te gek !!

    Vandaag gekeken naar slaapgelegenheden op de wijnroute.
    We zijn onderweg..............
    Tot gauw.
    de Mam


  • 10 Maart 2015 - 22:11

    Tessa:

    Haa raggie!

    Klinkte erg goed zeg: townships bezoeken en surfen! Geniet er maar van. Voor je het weet komen wij je lastig vallen!

    Liefs,
    Tessaa

  • 10 Maart 2015 - 23:36

    Wullem Van De Oldies:

    waat 'n laeve zegk,...Super.
    geneet der nog ff van want euver zös waeke kump de nr 2 keeper van ZVV Zittert en is 't missjien gedaon mit de fun.
    de groete van Wullem

  • 11 Maart 2015 - 11:30

    Astrid Severijns:

    Ja ja, dat heet dan stage lopen.... Geniet ervan, voor dat je het weet is de rest van de familie bij je en dan kun je ze alles haarfijn uitleggen!

    Groetjes, Astrid

  • 11 Maart 2015 - 17:32

    De Pap:

    Hoi Ragnar. Bereid je er maar op voor. Na alle teksten gelezen te hebben. Wij komen gewoon. Groetjes pap.

  • 22 Maart 2015 - 10:59

    Lily:

    Hoi Ragnar, nu pas je nieuwe verslag gelezen. Dat krijg je met die oudjes, dan gaat alles wat langzamer...
    Wat jij daar nu allemaal meemaakt .. onvoorstelbaar in die toch korte tijd.
    Een ervaring om nooit meer te vergeten en net als de anderen zeg ik geniet er van...
    Groetjes, Lily

  • 12 April 2015 - 22:25

    Lia Goossens:

    Hoi Ragnar,

    Je vader en moeder zijn vandaag hier geweest.Zij kunnen niet wachten om naar je toe te komen.
    Je reisverslagen zijn aanstekelijk geschreven.Jij heb de tijd van je leven.Heel veel plezier met de mensen om je heen en die je nog gaat ontmoeten.En geniet van de natuur.Je komt als een rijker mens terug.
    groetjes Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 Mei 2015

The garden route

08 April 2015

Time flies...

10 Maart 2015

The Good Life!

17 Februari 2015

De eerste week Cape Town!
Ragnar

Actief sinds 17 Feb. 2015
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 7485

Voorgaande reizen:

25 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk in Khorog, GBAO

17 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: